Förstasidan Karriär Krönikor — 27 februari 2017
Personlig branding: ”Rätt attityd är viktigast”

SU-alumnen Mia Oldenburg håller kurser i personlig branding vid Luleå Tekniska Universitet och är tillsammans med Tim Foster aktuell med boken Branding you. Foto: Jennie Pettersson

KARRIÄRTIPS SU-alumnen Mia Oldenburg är en av författarna bakom boken Branding you, en bok om personlig branding. Fem veckor framöver kommer hon att dela med sig av sina bästa tips till studenter på väg ut i karriären. 

Text: Mia Oldenburg

Oavsett om man driver eget företag och söker samarbetspartners eller är anställd och vill förbättra sina yrkesmässiga relationer och bygga en bra karriär är rätt attityd viktigast. En arbetsgivare jag träffat beskrev det ungefär såhär: ”Vi söker medarbetare som klarar av tuffa situationer, som kan hantera instabilitet, som tänker på lösningar istället för på problem, folk som söker möjligheter och kan uppnå mål”.

De flesta vill arbeta tillsammans med någon som är rolig att samarbeta med. Som bidrar till arbetsglädjen. Det är inte så konstigt. Kanske mer märkligt är det att det till och med är viktigare än kompetens enligt vissa undersökningar. Alltså, folk jobbar hellre tillsammans med någon som är glad och trevlig men kanske inte supervass på sitt jobb än med en överkompetent surpuppa.

Med det inte sagt att kompetens inte är viktigt. Men det är inte det viktigaste. Rätt attityd är viktigare. Motivation för jobbet är också en viktig komponent. Viljan att göra ett bra jobb överglänser ofta erfarenhet vilket kan vara trösterikt för nyexade studenter eller för en nystartad företagare som försöker bryta sig in på en redan etablerad marknad. Viljan, attityden, passionen för jobbet är de områden du kan använda för att konkurrera.

”En elefant glömmer aldrig” säger talesättet och det går lätt att översätta till yrkeslivet. Folk glömmer inte. Ditt professionella rykte följer dig och då är det ju bra om ryktet säger att du är rolig att jobba tillsammans med. Att du jobbar hårt, är driven och passionerad för jobbet, passionerad för branschen och har rätt attityd för att hitta lösningar och möjligheter.

Ditt professionella rykte påverkas också av vad du gör i sociala medier. Alla tycker inte lika starkt som du i en fråga och ibland kan det vara en god idé att lägga band på sig själv innan facebookstatusen uppdateras med något som kan uppfattas kontroversiellt. ”Vadå, jag är ju bara mig själv det måste jag ju få vara”, tänker någon. Jo visst, var dig själv hur mycket du vill, men förstå att det kan påverka hur du uppfattas. Kanske den där affären du just gick miste om hade en koppling till en statusuppdatering du gjort? Det kanske du inte får veta, men bättre att slippa undra, eller hur? Att vara genomtänkt hellre än otänkt ger dig alltid ett försprång.

Richard Branson har sagt “Succeeding in business is all about making connections”. Affärsmöjligheter och jobberbjudanden kommer via ditt nätverk av kontakter. Om du är intresserad av andra människor, genuint intresserad så väcker du själv också lättare intresse. Du bygger lättare relationer. Rätt attityd bygger lättare relationer. Relationer bygger affärsmöjligheter. Därför är rätt attityd viktigast.

Related Articles

Share

Om författaren

Gästskribent
Gästskribent

Texten är skriven av en gästskribent. Namn anges efter ingressen. Ansvarig utgivare är Cornelia Thomasson.

(0) läsarkommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


2 + 3 =

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>