Förstasidan Karriär Krönikor — 13 mars 2017
Personlig branding: ”Sociala media och styrkan av weak ties”

SU-alumnen Mia Oldenburg håller kurser i personlig branding vid Luleå Tekniska Universitet och är tillsammans med Tim Foster aktuell med boken Branding you. Foto: Jennie Pettersson

KARRIÄRTIPS SU-alumnen Mia Oldenburg är en av författarna bakom boken Branding you, en bok om personlig branding. I en serie krönikor kommer hon att dela med sig av sina bästa tips till studenter på väg ut i karriären. Det här är del 3 av 5.

Text: Mia Oldenburg

Det är alltid viktigt att ha ett stort nätverk och den goda nyheten är att det aldrig är försent att börja bygga det.  Det är ingen hemlighet att de flesta affärer och jobbmöjligheter kommer via nätverk eller som någon har sagt ”If you want to go fast, go alone, if you want to go far, go with others”. Intressant är dock att de flesta möjligheter kommer via ytligt bekanta, inte från de som står en närmast. ”The strenghts of weak ties”-teorin talar om just det, idéer sprids snabbare och når så många fler, ditt budskap når ut och mer potential till nya affärer finns hos de du inte känner så väl. De som du känner väl har redan, i de flesta fall, uttömt sina möjligheter att hjälpa dig vidare. Den du är idag är redan produkten av deras inflytande. Kraften vidare finns i dina ytligt bekanta och deras ytligt bekanta. Hur ytligt det än må låta.

Dagens möjligheter att underhålla sina ”weak ties”-nätverk i sociala media är verkligen fantastiska. Professionella kontakter och möjligheter samlas i LinkedIn och det är oerhört viktigt att ha en välskriven CV och inledande pitch, en kort och säljande sammanfattning av dina meriter, din idé eller din produkt just precis där. Sociala media som till exempel Facebook och Instagram kan sedan användas för att regelbundet pitcha dig själv som en positiv, professionell medarbetare/leverantör/partner till just dina ytligt bekanta och ge dig grogrund för de bästa av möjligheter.

Ivan Misner, som grundat nätverksorganisationen BNI har sagt: ”First, you have to be visible in the community. You have to get out there and connect with people. It’s not called net-sitting or net-eating. It’s called networking. You have to work at it.” Så hur jobbar man då på nätverket? Steg ett är att vara genuint intresserad av andra människor då bygger du automatiskt intresse hos dem. Att hjälpa andra ökar chansen för att själv få hjälp. Var generös och positiv!

Ditt professionella rykte påverkas av vad du kommunicerar regelbundet i sociala media. Bygg en transparent bild av dig själv som överensstämmer i olika forum. Vad du sänder ut påverkar hur andra uppfattar dig, så fundera på hur du vill uppfattas och låt det ligga till grund för vad du väljer att kommunicera och i vilket forum. Sätt gränsen tydligt mellan privat och professionell. Personlig är helt okej, kanske tom rekommenderat att vara, men privat är inget för sociala media.

Jag ger mig den på att de som påstår sig ha halkat in i en toppkarriär via bananskal i själva verket har ett stort nätverk av ”weak ties” där deras professionella rykte är oerhört positivt. Ett stort nätverk ökar chansen för bananskalseffekten, det finns helt enkelt fler möjliga bananskal att halka på om du är top-of-mind på ett positivt sätt hos fler personer. Så, sätt igång och bygg, bygg svaga länkar, lägg ut många bananskal och se till att halka rätt!

Related Articles

Share

Om författaren

Gästskribent
Gästskribent

Texten är skriven av en gästskribent. Namn anges efter ingressen. Ansvarig utgivare är Cornelia Thomasson.

(0) läsarkommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*


5 + = 9

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>